Malaga resetips

5 politiskt oriktiga fakta om Malaga

Malaga: Spain’s Great Wall

Ryktet har det att det tog över 2000 år att bygga Kinas mur, det är ungefär samma tid som det krävde att bygga Malaga – och lita på mig, vi är inte färdiga ännu. Fenicierna etablerade en hamn här i 7: e århundradet B.C. sammanfaller med början av byggnaden av kinesisk mur. Den enda skillnaden är att Kina slutförde det genom sina olika dynastier, medan Malaga fortfarande är mycket under uppbyggnad. Om du inte har lagt märke till är staden en oändlig farao byggplats. En del av problemet är just på grund av dess långa och rika förflutna.

Varje gång grävmaskinen tar en jordskopa, verkar en stor romerske arkeologisk skatt dyka upp och blockera ytterligare konstruktion i årtionden (det och det faktum att arbetarna verkar vara för många kaffepauser). Så för de senaste 2000 åren har vi alla lärt oss att leva i ett ständigt föränderligt landskap, men det är trots allt en del av stadens charm.

Metro menade du … buss?

Sedan 1961, när spårvagnen gjorde sin sista körning, har det diskuterats att föda en ny lätt spårväg. Men i början av 2000-talet tecknades ett avtal om att bygga en tunnelbana på plats. Man kan fråga: behöver Malaga verkligen en tunnelbana? Det verkar som om det finns mer ekonomiska sätt att förbättra kollektivtrafiken i vår stad utan att behöva komma in i en så komplex och dyr övning. Men hej, vi vill inte stanna bakom vår storasyster (och lifetime rival) Sevilla. Så under 2006 började arbetena på tunnelbanan, och ja, vi väntar fortfarande på att det är klart.

Den som har gått till den berömda varuhuset El Corte Inglés under det senaste decenniet kan ha märkt att webbplatsen nu har byggts under de senaste 10 åren. Det är rätt, arbeten på den specifika linjen började 2010 och beräknas inte slutföras till 2020. Det är nog bäst att inte fråga varför (om inte, hänvisa till tidigare punkt om Andalusiens mur). Detta får mig att undra: kan du faktiskt se tunnelbanestationen Corte Inglés från yttre rymden?

Älskling, har du sett min andra hand?

De flesta besökare kommer att ha märkt att vår katedral är oavslutad (saknar en av dess torn), följaktligen sitt smeknamn ”den enhandade”. Man kan undra om det beror på att byggnadsarbetare fortfarande är på sin frukostavbrott eller kanske har fått tilldelas Metroprojektet.

Legenden har det att pengarna som ursprungligen öronmärkts för att avsluta katedralen skickades till amerikanerna som kämpade för sitt oberoende från britterna. Och sedan dess verkar det som om amerikanerna glömde att skicka tillbaka pengarna eller planera att använda den för att bygga sin egen mur på sin södra gräns. Hur otrevlig av dem när vi årligen firar den 4 juli vår lokala hjälte Bernardo de Galvez, en Malaga soldat som kämpade med de amerikanska kolonisterna mot britterna i Pensacola.

Och varje år, utan misslyckande, diskuteras bland lokala tjänstemän om vi ska slutföra byggandet av katedralen eller inte. Om vi ​​bestämde oss för att slutföra det nu skulle det ha gått 500 år för att slutföra det, vilket antar att om du skulle jämföra det med tunnelbaneprojektet eller Sagrada Familia i Barcelona, ​​verkar det vara helt rimligt. Det beräknas att det tar ungefär ett år att slutföra projektet med en kostnad av 10 miljoner euro. Frågan är: kommer det att finnas en tunnelbanelinje som tar oss från Corte Inglés station till den nya tvärbeväpnade katedralen?

En espresso snälla, skakad, inte omrörd

Om du tycker att det är irriterande att beställa en kaffe på Starbucks, måste du välja mellan en lång, lättfett latte med karamellregn och en trippel, sockerfri, soja, ingen skum macchiato, du väntar tills du kommer till Malaga och frågar för ett enkelt svart kaffe. Du kommer snart att få reda på att det inte finns något sådant. Du kommer att bli frågad av servitören att välja mellan minst 10 typer kaffe till mjölkförhållanden för att hitta rätt för dig. Allt detta för att för 50 år sedan kom ägaren till Café Central upp med ett mätsystem för att hitta rätt mängd mjölk som ska läggas till ditt kaffe, skräddarsydda för varje kund och för att undvika mjölkspridning i krisetider.

Detta system har nu antagits av hela staden där du ofta kan höra folk som beställer ett ”moln” eller en ”skugga” i en bar. För att komplicera saker lite, kan du begära att din mjölk blir hälften varm och halv kall, serverad i en kopp eller i ett glas. Så om du är ute med en grupp på 4-5 vänner, bli inte förvånad över att det tar servitören ca 10 minuter att ta ordern. Det bästa är att oavsett vad du ber om, kommer han troligtvis att ta med dig det, men han känns som den.

Jag själv brukar be om en enkel espresso, bara för att kasta bort honom.

Från Malaka till Solaga

Man tror att namnet ”Malaga” kommer från fenikernas namn ”Malaka”, termen först myntade i 770 B.C.

Man tror att namnet ”Solaga” kommer från grundaren Steffen Hansen, som kombinerade orden Sol (sol på spanska) och Malaga (se ovan), termen först myntade i A.D. 2008

Vi tror inte att det finns någon koppling mellan dessa två fakta, men vi var tvungna att nämna oss någonstans på en mycket subtil, subliminal, produktplacerande sätt.

Så om du vill uppleva vår underbara stad med sin enstaka katedral, dess oavslutade tunnelbananätverk och dess speciella kaffesystem, inbjuder vi dig att stanna i en av våra fantastiska semesterlägenheter där du kommer att kunna nippa till ett fint ”moln” med utsikt över den ”enhandade” när man försökte göra någon mening ur den oavslutade Metro-kartan.

Som sagt säger ”Spanien är annorlunda”, och Malaga är absolut inget undantag. Bevittna oavbruten historia när det gäller att göra och gå med i en livsupplevelse.

För mer info, besök oss på
 www.solaga.com

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *